Проєкт "Ліс у смартфоні" крокує Україною

На сьогодні вже шість областей України підключено до пілотного проєкту e-реєстру заготівлі деревини та онлайн-карти рубок.

У реєстрі станом на 11 листопада оприлюднено інформацію про 30,6 тис. виданих дозвільних квитків на заготівлю деревини. Онлайн-карта рубок поширюється на Чернігівську, Полтавську, Рівненську, Київську, Волинську, Тернопільську області. 

Кожна людина може зайти з комп’ютера чи телефону на сайт LK.UKRFOREST.COM та ознайомитися з переліком лісорубних квитків на заготівлю деревини або перевірити на карті законність здійснення рубок.

Реєстр містить низку опцій, зокрема, можна обрати необхідну область, лісгосп, лісництво, квартал та виділ, систему і тип рубок, їхній статус та період проведення.

У загальному переліку можна обрати «Переглянути» та детально ознайомитися з тим чи іншим лісорубним квитком та ділянками, на яких відбувається чи відбуватиметься заготівля деревини, а також переглянути на онлайн-карті.

Що робити, якщо я у лісі і бачу рубку дерев?

Якщо Ви не знаєте вищезазначені дані, гуляючи лісом, бачите рубку дерев, то Вам потрібно зайти на сайт LK.UKRFOREST.COM і обрати опцію «Карта».

У Вашому телефоні має бути ввімкнена геолокація. Тоді на онлайн-карті автоматично визначиться Ваша геопозиція у лісі. Натиснувши на відповідний номер виділу, Ви побачите інформацію про рубку, а також зможете переглянути відповідний лісорубний квиток.

Якщо на карті лісорубного квитка немає, а рубка у лісі відбувається?

Вам потрібно або звернутися до лісництва чи лісгоспу, на території якого Ви знаходитеся та повідомити про рубку, яка не відображена на карті. Або викликати поліцію за номером 102.

Весь перелік лісорубних квитків у форматі PDF доступний на сайті у рубриці «Витяг з реєстру».

Які плани на майбутнє?

У планах – запуск реєстру лісових квитків на промисловий збір ягід, грибів, меду, лікувальних трав, який перебуває на фінальній стадії розробки.

Головне завдання – зробити на сайті більш доступною та інформативною функцію перегляду лісорубних квитків усіх лісогосподарських підприємств, які входять до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів.

Після розгляду й ухвалення Верховною Радою України низки законодавчих ініціатив, буде можливість поширити систему електронного обліку деревини, реєстр лісорубних і лісових квитків, онлайн-карту рубок на всіх постійних лісокористувачів, які також здійснюють заготівлю деревини, незалежно від підпорядкування. Тобто охопити всю Україну.

Надавати пропозиції з удосконалення роботи сайт можна до державного підприємства «Лісогосподарський інноваційно-аналітичний центр» у рубриці «Підтримка».

Довідково.

Лісорубний квиток – дозвіл на заготівлю деревини. Містить інформацію про місце та обсяг заготівлі. Документ видають обласні управління лісового та мисливського господарства. Загальна площа лісових ділянок України становить 10,4 млн га. Лісистість країни становить 15,9%. До сфери управління Держлісагентства належить 7,6 млн га лісів (73% лісового фонду України).

74354464 3675017409178805 2332089812057587712 o

 

Прес-служба Держлісагентства

Законопроект "Про території Смарагдової мережі" вимагає суттєвого доопрацювання з врахуванням пропозицій Держлісагентства

Днями в Міністерстві енергетики та захисту довкілля України відбулось засідання робочої групи з доопрацювання проекту Закону України «Про території Смарагдової мережі».

Проектом Закону пропонується встановити правові засади визначення та збереження територій Смарагдової мережі в Україні згідно з вимогами Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернської конвенції) та з урахуванням вимог Директиви №2009/147/ЄС про збереження диких птахів та Директиви № 92/43/ЄС про збереження природних оселищ та видів природної фауни і флори.

Раніше Держлісагентство із залученням фахівців ВО «Укрдержліспроект», науковців Українського науково-дослідного інституту лісового господарства та агролісомеліорації, Українського науково-дослідного інституту гірського лісівництва розглянуло зазначений законопроект і попередньо надало свої пропозиції та зауваження Мінекоенерго.

Загалом законопроектом визначено, що до екологічної мережі України і територій та об’єктів природно-заповідного фонду включаються ще одні охоронювані території – території Смарагдової мережі (природні оселища та оселища видів природної фауни і флори).

Згідно з пояснювальної записки до законопроекту «під час 36-го засідання Постійного комітету Бернської конвенції у 2016 році був затверджений перелік об’єктів Смарагдової мережі Європи для України, який складається з 271 території площею 6,2 млн га або близько 10% України».

Однак, якщо законопроект лише зараз розробляється, то виходить, що вказаний «Перелік…» готувався поза межами законодавства України. Визначення територій об’єктів Смарагдової мережі здійснювалося без належної інвентаризації типів природних оселищ та оселищ видів природної фауни і флори, без будь-якої взаємодії та відома громадськості, власників земель, землекористувачів, відповідних органів влади. При визначенні меж територій Смарагдової мережі, до яких було включено території лісового фонду поза межами ПЗФ, не було проведено детальне їх натурне оцінювання, яке б включало визначення основних характеристик, що забезпечують стійкість та самовідновлення залучених лісів, наявність площ з лісовими культурами, що потребують догляду тощо.

Третина законопроекту присвячена внесенню змін до діючих законодавчих актів України. Більшість змін прирівнюють території Смарагдової мережі за обмеженнями, заборонами і ступенем відповідальності до територій і об’єктів природно-заповідного фонду. А рішення про визначення території Смарагдової мережі приймає уповноважений центральний орган, що суперечить положенням розділу VII «Порядок створення й оголошення територій та об’єктів природно-заповідного фонду» Закону України «Про природно-заповідний фонд України».

У низці статей законопроекту присутні упущення, припущення, неточності та протиріччя, які можуть негативно вплинути на збереження лісового фонду.

Законопроект в такому вигляді, маючи нечіткі формулювання, припущення і протиріччя (зокрема: «суттєво сприятиме», «значної кількості видів у межах ареалу із високим видовим різноманіттям», «важливий та/чи репрезентативний зразок типів оселищ», «особливий приклад певного типу оселища», «територія в інший спосіб суттєво сприяє досягненню цілей Бернської конвенції»), містить ризики вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією, і потребує проведення громадської антикорупційної експертизи (на відміну вказаного у пояснювальній записці). Це стосується визначення меж Смарагдової мережі, типу оселищ, вид порушення (знищення чи пошкодження), які «окремі заходи» можуть обмежувати чи забороняти використання природних ресурсів у межах визначеної території Смарагдової мережі, хто і як визначає рівень впливу, що існував на момент внесення території до Національного реєстру територій Смарагдової мережі.

З одного боку, у законопроекті зазначається, що «на види діяльності, що вже здійснюються на законних підставах на території або на частинах території Смарагдової мережі на момент її внесення до Національного реєстру територій Смарагдової мережі, не поширюються обмеження чи заборони, встановлені цим Законом до моменту закінчення терміну дії документа дозвільного характеру на цю діяльність». Але є види діяльності, на які такий документ законодавством не передбачено.

З іншого боку, через пропоновані зміни до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» території Смарагдової мережі планується прирівняти до об’єктів і територій природно-заповідного фонду і через Висновок з оцінки впливу на довкілля заборонити здійснювати плановану діяльність (зокрема всі види рубок) в межах території Смарагдової мережі, вказавши, що така діяльність призведе до «суттєвої шкоди» природним оселищам та видам природної  фауни і флори, і не можливо їх зберегти за допомогою встановлення екологічних умов провадження планованої діяльності.

Застосування норм законопроекту призведе до того, що контролюючі органи на власний розсуд будуть вирішувати чи відноситься певна територія до Смарагдової мережі, яку шкоду нанесено, чи є планована діяльність «законною» тощо. Все це може призвести до правопорушень.

Держлісагентство вважає, що низка нечітких формулювань, припущень, неточностей та протиріч у нормах проекту Закону України «Про території Смарагдової мережі» може призвести до ризиків учинення корупційних правопорушень. Тому законопроект вимагає суттєвого доопрацювання.

Наразі Держлісагентство, за результатами засідання робочої групи, готує чергові конкретні пропозиції до законопроекту.

Прес-служба Держлісагентства

Е-облік деревини: боротьба з незаконним обігом деревини триває

Державне агентство лісових ресурсів України інформує про запровадження електронного обліку деревини на державних та комунальних підприємствах, які входять до сфери управління інших органів влади та обласних рад.

Так, на сьогодні за інформацією оператора Системи електронного обліку деревини (ЕОД) – державного підприємства «Лісогосподарський інноваційно-аналітичний центр» до Системи ЕОД підключено:

- 11 державних лісогосподарських підприємств, що входять до сфери управління Міністерства оборони України;

- 3 лісогосподарських підрозділи вищих навчальних закладів Міністерства освіти і науки України;

- одне державне підприємство Національної академії аграрних наук України;

- 2 національних природних парка, що входять до сфери управління Міністерства енергетики та захисту довкілля України;

- один підрозділ Державної служби України з надзвичайних ситуацій (МВС України);

- 18 лісогосподарських підприємств обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Галсільліс» (Львівська обласна рада);

- один спецлісгосп Летичівської районної ради (Хмельницька обласна рада);

- три лісгоспи АПК обласного комунального агролісогосподарського підприємства «Житомироблагроліс» (Житомирська обласна рада);

- одне комунальне спеціалізоване лісогосподарське підприємство Монастирищенської районної ради (Черкаська обласна рада);

- один районний лісгосп Верховинської районної ради (Івано-Франківська область);

- 6 спеціалізованих агролісгоспів обласного комунального агролісогосподарського підприємства «Івано-Франківськоблагроліс» (Івано-Франківська обласна рада).

У державних лісогосподарських підприємствах, що входять до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України (73% лісового фонду України), повністю введена Система електронного обліку деревини.

Зазначимо, що 9 липня 2019 року Президент України Володимир Зеленський з метою збереження лісів та забезпечення раціонального використання лісових ресурсів, протидії незаконним рубкам і нелегальному обігу деревини підписав Указ «Про деякі заходи щодо збереження лісів та раціонального використання лісових ресурсів». В Указі, зокрема, надано доручення Кабінету Міністрів України підготувати та внести на розгляд Верховної Ради України законопроект, в якому передбачити запровадження порядку реалізації деревини на конкурсних засадах; створення системи контролю та відстежування обігу деревини на ринку з моменту її заготівлі до реалізації шляхом функціонування загальнообов’язкової для всіх постійних лісокористувачів єдиної державної системи електронного обліку деревини. Окрім того, доручено запровадити до 1 листопада 2019 року електронний облік деревини державними підприємствами, що входять до сфери управління Міністерства оборони України, та рекомендовано запровадити ЕОД у комунальних лісгоспах.

Довідково.

Застосуванню сучасних методів протидії незаконним рубкам лісів та тіньовому обігу деревини в Європі і в усьому світі надається велике значення і увага. Для цього потрібні системні підходи. Провідним заходом в запровадженні таких підходів обрано створення в Україні системи електронного обліку деревини. Завдяки системі електронного обліку деревини держава має можливість багатоступеневого контролю, завдяки чому значно зменшується тіньовий обіг деревини.

Що дає ЕОД?

- поштучне маркування всієї заготовленої деревини (крім дров’яної, яка маркується партіями) на лісосіках та складах (після розкряжування) уніфікованими маркерами (бирками) зі штрих-кодом, що реєструють походження, якісні та кількісні показники деревини з застосуванням сучасних електронних засобів обліку;

- автоматизацію прийомки та інвентаризації  деревини,  що надходить з лісосік у місця їх складування,  зберігання та відвантаження кінцевим споживачам;

- автоматизацію процесів обліку та підготовки первинної документації при реалізації деревини, як з лісосік, так і з місць складування;

- застосування методів електронного контролю за рухом деревинних ресурсів.

Як перевірити?

Побачили лісовоз, який перевозить деревину? Заходьте на сайт OPEN.UKRFOREST.COM і миттєво дізнайтеся, чи легально перевозять деревину.